Thursday, May 14, 2009

Sekadar renungan buat sy dan semua..

APAKAH ERTI KAMU SOLAT..
semalam ade sahabat ana dari majalah nur..emailkan kisah bibawah ini..ana rasa ianye amat bgus buat tatapan n renungan untuk kita semua..semoga kisah dibawah ini dapat menjadi pedoman untuk kita semua...insyallah..

Dua orang sahabat sedang berjalan-jalan dengan mesranya. Farah dan Christina kemudian terhenti berjalan ketika azan zohor berkumandang dengan syahdu.

Farah : Christina, saya pergi solat dulu ya
Christina : Erm..kenapa kamu bersolat ya? Apa maksudnya solat itu menurut Islam? Kenapa ia begitu penting bagi kamu?
Farah: Hurm..solat itu maksudnya dalam bahasa ialah DOA. Seorang hamba itu lebih dekat dengan Allah ketika sedang solat. Ia juga menjanjikan ketenangan jiwa kerana tubuh dan minda seseorang tertumpu kepada sesuatu (Allah). Menurut kajian saintifik, solat adalah tempoh masa “aman dan damai”.
Solat itu tiang agama untuk umat Islam. Apabila seseorang itu mendirikan solat, ia mendirikan agamanya.
Christina: Tapi...kenapa ada juga yang saya tengok..walaupun mereka solat tapi tetap buat perkara yang tak baik??
Farah: Erm, secara ringkasnya..tujuan SOLAT ITU IALAH MENCEGAH KEMUNGKARAN..!! Tapi, jika org tu masih buat salah walaupun dia SOLAt, maka solatnya itu belum mencapai MAKSUD.
Christina: Macam mana tu?? Saya tak faham..
Farah : Solat tu tak mencapai maksud bila org tu tak mampu menghalang lidah dari mengumpat, tak mampu menghalang mata dari pandang benda2 yg dosa, tak mampu halang telinga dari dengar cerita keburukan ttg org lain dan tak mampu menghalang hati dari bersangka buruk dengan org lain.
Christina: Habis, macam mana nak capai maksud dalam SOLAT???
Farah : HUrm..orang tu kena bawa KETAATAN dalam solat tu keluar solat.
Jika selama 5 minit solat tu dia taat pd perintah Allah, maka kena bawa ketaatan selama 5 minit tu dalam 24 jam kehidupannya!!
Sepertimana dlm solat 5 minit tu mereka jaga mata, telinga dengar bacaan imam, mulut berzikir, hati ingat pada Allah..maka bila semua ketaatan macam tu dibawa ke luar solat..maka automatic hidupnya macam dlm “solat”.
Christina: Oh...macam tu ye…?
Farah : Iya..sebab tulah perempuan yang SOLAT tapi tak pakai tudung ialah wanita yang tak bawa ketaatan dalam SOLAT keluar solatnya. Masa SOLAT mereka tutup habis semua aurat, tapi bila diluar tak pula. Itu makna mereka tak faham maksud SOLAT!!
Orang lelaki pun sama, pakai seluar pendek...kenapa? Sebab mereka tak faham maksud SOLAT. Andai semua nya betul-betul faham ERTI SOLAT itu dan aplikasikan dalam seluruh hidupnya..pastilah akhlaknya terdidik menjadi sangat mulia dan berb udi pekerti.
Christina kemudian tersenyum dan faham. Persoalannya selama ini telahpun terjawab!!!

No comments: