Thursday, January 29, 2009

Sunday, January 25, 2009

Andai aku boleh terbang

Hi5 Emoticon

Andai aku bisa terbang..ingin sekali aku terbang jauh dari pelusuk dunia ini.. aku tidak mampu untuk berdepan dengan arus kehidupan yang aku lalui ini..Penuh liku2 kepahitan yang tak bisa aku luahkan dengan kata@ ape jua sekali pun

Hi5 Emoticon

Segalanya sudah berakhir .Tiada air mata yang ingin aku keluarkan lagi..semuanya sudah kukeluarkan untuknya..untuk aku luah kan segala kesedihan dan kekesalan.
biarlah smuanya berlalu pergi..biarlah ituair mata untuk kali terakhir bagi insan bernama 'L'

Hi5 Emoticon

Sekarang aku ingin semuanya berubah..dan aku ingin mncari kebahagia dalam kehidupan ini..semoga segala penderitaan yang aku lalui pergi jauh2 dalam hidup aku buat selama-lamanya..aku akan mencari kembali warna kehidupan dalam hidupku dan aku ingin melakar hidupku pernuh warna-warni bagaikan pelangi...


Sunday, January 18, 2009

MUHAMMAD MANUSIA AGUNG.

KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH
Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan orang ulama Yahudiyang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkankeislaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah :

- Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw
- Aku melihat cahaya dari lidahnya..
- Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
- Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
- Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
- Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
- Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.
- Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
- Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
- Wajahnya seperti bulan purnama.
- Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah ditengahnya.
- Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
- Mata baginda hitam,dengan bulu mata yang panjang.
- Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
- Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
- Mulut baginda sederh ana luas dan cantik.
- Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
- Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
- Janggutnya penuh dan tebal menawan.
- Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca Warna lehernya putih seperti perak sangat indah.
- Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
- Rambutnya sedikit ikal.- Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
- Rambutnya terbelah di tengah.
- Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
- Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.
- Seimbang antara kedua bahunya.
- Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
- Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
- Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik. Kakinya berisi tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
- Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
- Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
- Warna putihnya lebih banyak.
- Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
- Warna kulitnya putih tapi sihat.
- Kulitnya putih lagi bercahaya.
- Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
- Badannya tidak gemuk.
- Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
- Perutnya tidak buncit
.- Badannya cenderung kepada tinggi,semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

KESIMPULANNYA :Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman.Semulia-mulia insan di dunia...untuk mengingatkan kita.. Tiba-tiba dariluar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkahsaya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk,"Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badandan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyatasudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"."Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini akumelihatnya,"tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itudengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagianwajah ana knya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yangmenghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan didunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahanledakan tangisnya.
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapaJibril tidak ikut bersama menyertainya. Kemudian dipanggillah Jibrilyang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasihAllah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah."Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu.Semua surga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi ituternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuhkecemasan.
"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi."Khabarkan kepadaku bagaim ana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir,wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku:'Kuharamkan surga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada didalamnya," kata Jibril. Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrailmelakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuhRasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang."Jibril, betapasakit sakaratul maut ini."
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnyamenunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kaumelihatku, hingga kau palingkan wajahmuJibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu."Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidaktertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semuasiksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulaidingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.
Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Alisegera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis-shalaati, wamaa malakataimaanukum - peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah diantaramu." Di luar, pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabatsaling berpeluka <> n. Fatimah menutupkan tangandiwajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullahyang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii!" - "Umatku, umatku, umatku"
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini,mampukah kita mencintai sepertinya?
Allaahumma sholli 'alaa Muhammad wa'alaihi wasahbihi wasallim. Betapacintanya Rasulullah kepada kita.
NB:
Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim lainnya agar timbul kesadaranuntuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan RasulNya mencintaikita.
Usah gelisah apabila dibenci manusia ker ana masih banyak yangmenyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci Allah keranatiada lagi yang mengasihmu di akhirat kelak.

Insya-Allah.

Thursday, January 15, 2009

Soalan2 Yg Menginbau Kenangan..







Hari ni ana dapat email dari rakan ana dari mjalah an-nurr..dia mintak ana jwab soklan2 yg dia berikan..katanya nk masukan dalam majalah an-nurr ,ntah apa tebiat dia hri..ana layn jugak lh sbb dah 4/5 kali dia sms ana suruh buat..ana pun layan jer lah..ni soklan2 dia:-






Ana, tolong jawab soalan2 ni…






1.Ceritakan bagaimana anda boleh menjadi guru?
2.tahun anda mengajar?
3.pengalaman anda ketika bergelar guru?
4.pengalaman manis dan pahit?
5.mengajar subjek ape dan budak umur berapa?
6.apa yang menariknya menjadi guru?
7.cabaran yang terpaksa dihadapi?
8.kenapa and aberhenti menjadi guru?
9.tidak menyesal kah?
10.tips-tips menjadi guru yang cemerlang?





Bila dia bg soklan2 ni..hati na jadi sayu jer..sedih and rindu pulak kat kwan2 and anak didik ana kat msia tu..ana sentiasa berdoa semoga rakan seperjuanagn ana yg masih menabur bakti tu semoga sentiasa majju jaya dan bg anak murid2 yg dirindui selalu good luck 4 u all..cikgu sentiasa mendoakan kejayaan kalian smua..

Inilah anak2 diddik ana sewaktu dahulu..5 tahun ana menabur bakti sini..semoga segala ilmu yang saya berikan jadi bekalan didunia dan diakhirat kelak..










Wednesday, January 14, 2009

Hujan..

Hi5 Emoticon
Hujan...

Huhuhuhu..semalam kena ambik budak2 balik sekolah..hujAN Pulak tu..hari dah mcm nak demam..dah nk dekat 2 minggu tak kuar umah kan..sekali kuar hujan pulak tu,ambik ..hari dah Lepak..kepala pening2 adus..sejak dok kat sni antibody Dah tak kuat betol..lemah2..

Lagi lah skrg ni tgh musim winter, lagi lh lemah2..harapan jgn lh melarat udah ler..

Ayam KUZI Simpel aje..

Semalam ana pose sunnat..tiba2 tekak ni rasa nk mkn ayam kuzi..
tak pikir panjang..ana teruskan operasi memasak..
inilah hasilnya..kering skit tp ok lh..
Nak Resepi Jom Tengok Bawah ni..
BAHAN2 (A)
1) AYAM (Dalam 1/2 ekor dan dipotong ikut suka)&
(rebus dahulu ayam td separuh masak)
2)1 biji bawang besar *
3)4 ulas bawang besar*
4)1 inci halia*
(beland smua bahan diatas td *)
BAHAN (B)
1) 1 s/k ketumbar.*
2) 1 s/k jintan manis*
3) 1 s/k jintan putih*(bland kering bg yg bertabda *)
4) 2 /b rempah kari ayam
5) 1 s/b lada serbuk
6) 1 s/b serbuk lada sulah
7) 3 s/b tomato puree
9) 1 biji tomato bland.
BAHAN (C)
1) 1biji tomato dipotong dadu
2) kismis 2 s/b
3) daun bawang untuk hiasan
CARA2NYA:
1)Toskan ayam yg sudah di rebuskan tadi.
2)Tumiskan bahan2 A tadi hingga kuning
3)masukan bahan B yg dibland td dah kacau hingga naik bau.
4)bila sudah naik bau masuk 1 per 1 bahan B tadi..kacau sampai memdidih
5)selepas itu masukan ayam tg direbus tdi.dan masukan garam dn gula agak2 secukup rasa.
6)bila sudah masak..masukkan smua bahan C tadi.dan kacau seketika dan angkat untuk dihidang
(JIGA TERLALU KERING MASUKAN AIR REBUSAN AYAM TADI SEDIKIT)
SELAMAT MENCUBA!!

AYAM BLACK PAPER..

Ana ada sorang kenalan dari pining,masa dia datang dok kat umah ana hr tu sempat jugak dia ajar ana buat ayam black paper ni..memang sedap dan senang bangat..hari ni ana nk kongsi resepi ni..kalau sudi cuba lah yer.. n resepinya..

BAHAN2
1) 1/2 ekor ayam dipotong dan digoreng mcm biasa.
2)1 biji bawang besar dipotong bulat
3)4 ulas bawang putih*(di tumbuk)
4)1 inci halia*(di tumbuk)
5)lada hitam*(du tumbuk)
6)1 cwn air asam jawa
7)1 biji tomato dipotong 6
8)1 btg lada besar/bangala Dipatong
9) 1 s/b sos lada hitam jika tiada boleh guna sos tiram
10)sedikit kicap

CARA2
1)Panaskan kuali dan masukan sedikit minyak..
2)masukkan bahan yg ditumbuk tadi dan kacau hingga separuh garing
3)masukan pula separu bawang besar yg dimayang td dan kacau hingga layu..
4)masukan kicap/sos lada hitam/air asam jawa tdi dan kacau hingga memdidih* jika mahu kuah tambah air asam lgi
5)selepas itu masukan ayam td dan kacau sehingga sebati dan masuk kan lah tomato dan lada tdi.
6)dan sipa untuk dihidang
* jika suka pedas tambah lh lagi lada hitam tu..

SELAMAT MENCUBA!!

AYAM MASAK MADU SODAP TU..



Bahan-bahan
1.1/2 ekor ayam
2.garam
3.kunyit
4.1 sudu rempah kari ayam
5.3 ulas bawang putih
6.1 inch halia
7.bawang besar
8.cili kering
9.madu
10.gula merah
11.sos/tomato puree
12.air


Cara-cara
~~Potong ayam mengikut keselesaan. Perapkan bersama bawang putih dan halia yang sudah ditumbuk, serta garam, kunyit dan rempah kari.
~~Ketuk2 ayam untuk asing dari rempah perapan. Simpan bhn perapan untuk kuah. Goreng ayam hingga masak, ketepikan.
~~Panaskan minyak, goreng bawang besar hingga layu. Masukkan lebihan rempah perapan tadi dan cili kering. Tumis hingga terbit minyak.
~~Masukkan tomato puree, madu, gula merah & air. Kacau.
~~Jika hendak ayam lembut, masukkan semasa masih banyak kuah . Jika hendak garing, tunggu kuah pekat baru masukkan ayam.
~~Siap untuk dihidang. Boleh taburkan bwg goreng atau daun sup.

Friday, January 2, 2009

AL-FATIHAH

Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat,apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilahbacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malahkita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkannama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidakberhati-hati.
Nama syaitan
1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu)sepatutnya DULILLAH
2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya HI ROB
3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KI YAU
4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KA NAK
5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KA NAS
6) Iya (disebut tanpa sabdu) sepatutnya Iyya. Iya bermaksud 'matahari'

Thursday, January 1, 2009

Besday MAMA...K.anna tumpang sekali

25/12/2008 Sepatutnya kami meraikan besday k.ain,memangdangkan ada kesulitan yg tak dapat dielakkan kami tukaR tarikh ke 27/12/2008 besamaan 28/zulhijjah/1429H..
Adalah 5/6 keluarga yg kami jemput..kami masak lodeh,kambing bakar.and ayam turkey(belanda)cuak jugak ingat tak habis makanan hari tu..alhamdulillah tak silap kami jemput org rupanya..(boleh tahan kuat mkn )huhuuhu...dah nk masuk magrib..tetamu pun dah balik..baru ana perasaan hr tu 28/zulhijjah,hari lahir ana dlm bulan islam lh..ishh..lupa lh pulak nk ucap untuk diri sendiri..selamat hari lahir yer ana..hihihihi ucap sediri udah ler..:))
nak ckp malu..senyap2 aje lh..ape yg penting my mum ingat..:(( huhuhu..TQ mum..

game 4 happy new years..

Malam semalam..corren jiran ana ajak meraikan tahun baru kat umah dia..mula2 tu malas jugak nk pgi tapi bila tengok muka k.ain mcm hampe jer..aku g juagak lah..dah kol 9.00 program tak mula lg..arghh..mata dah ngantok gila..kebtulan si yusuff buat perangai dia nk tido,aper lagi..peluang dah dtg..aku mintak izin nk blik bwak yusuff..k.ain and abg nizam ngn anak2 dia tetap stay kat situ..punya lah meriah dia org ni..aku kat umah sebelah pun boleh dgar dia org ketawa..aku taya k.ain corren buat game ape?dia kata main Wii Fiix ngan main teka-teki filem jer..nasib baaik aku blik awal..dia ada buat jamuaan makan..biasalah salah 1 menu dia org mestilah kena ada cik bi..ana tak boleh tgk benda tu nk muntah..k.ain n abg nizam mkn lauk yg kita org masak jer udang msak lemak..dijamin halal100%..lagi pun rasa buang masa jer dok kat situ lama2..kalo ada doa selamat ker bagus jugak kn..

ape2 pun thakn 4 corren and family sudi jugak ajak kami raikan tahun baru kat umah u all..
bukan senang nk dapat jiran yg baik2 ni kat tempat org..untung lah kami2 ini..kui2...