Monday, November 30, 2009

Rindu Nk ber blogger lg..

Sejak balik mesia ni..susuh dah ana nk berblog lg..kat kg tenet asyik tenat je..menyampah betol lh...nk p cc hari2 takde masa...banyak betol keja sejak balik msia ni.. org dah berjinak2 ngn bisnes katakan..hikhikhik...bulan 12 ni nk p kuantan p ambik hadiah untuk pangkat sm hr tu..bln 1 pulak nak p jb p ambik anugerah kenaikkan pangat ssm...buln 3 nk fly kebeijing dapat tiket free tu..heheh.... sejak bisnes ni byk aktiviti luar betol...susah nk lekat kat umah dah...hari2 ade je kejanye..tp nasib baik takde komitmen lain lg..kalo tak mau berperang setiap hari kn....tengah muda n solo ni lh nk ligat..heheheh..ape2 pun doakn kejayaan ana selalu k...succses...!!!
ok ana pun tk leh nk tulis byak2 coz dah bergerak ke rompin ..sampai jumpa lgi disekmen akn datang ye..heheheh bye...

Sunday, August 9, 2009

Terima Kasih SEMUA...............Syg U all...

Sedih yang tak terkata..bile menyedari bahawa hr ini adelah hr terakhir ana bersama mereka semua dibumi ireland...thanks semua sbb sudi datng dr jauh2 semata2 nk jumpa ana buat kali terakhir disini..yang paling ana terharu bila ana dapat jumpa kak hanim lagi..ingat lepas tak jd datg minggu lepas ke athlone ,ana dh tak jumpa dah ngn kak hanim...rupany2 tuhan maha kaya..hajat nk jumpa kak hanim n abg den sebelom balik tercapai jugak..terima kak hanim n abg den ana happy sangat dapat berkenalan ngn u all begitu jugak kak ina n abg rahmat n nuar.....semoga ukhwah yg terjalin ini akan berkekal keakhirnye nanti..insyallah... kita jumpa dimersing nanti...dan insyallah ana tak kn lupa kalian semua..inilah pengalaman penghijrahan yang paling bermakne buat ana....semoga Allah merahmati kalian semua insyallah..

Pantun:Kalau ade sumur diladang,
Bolehkah saya menumpang mandi,
Kalau ade umur yang panjang ,
Insyallah kita berjumpa lagi...

illa liqa' ya kulluhum...barakallahufika...aminn...

p/s:buat kak hanim jaga kesihatan n baby dlm perut tu ye..ana doakan semoga akk dikurniakan seorang hero yg beriman n soleh...yg menjadi penyenjuk mata penyenang hati ibu ayah....amin.. syg akk..

Sunday, August 2, 2009

Menghitung Hari......

Wahhh...hari ini dah 2/8/09 lagi 10 hari je lagi ana akan berangkat balik ke msia....huhuhu sedih yang teramat sgt2...nk tinggal my love si yusuff ,aqilah n aqlan..sob2...sedih2....berat betol hati nk berpisah dengan budak2 ni...dah hampir 2 tahun ana dok jaga depa ni kn...mereka pun sgt mesra ngn ana..lagilah terharu..lagilah masing2 mcm tahu je yg ana nk tinggal depa..makin manje pulak budak ni ngn ana..waaaaaaa......sedih:((...Tapi itu lh hakikatnye kita sbgai hamba..setiap pertemuan pasti ade perpisahan..nak tak nak itu yg pasti..
Tpi terasa ringgan jugak hati ini nk balik msia cepat2,sbb nk jumpa mak yang sedang sakit di kampung..ana terpanggil dgn satu tanggungjawab yg perlu ana laksanakan sebagai anak yang masih dlam tanggugjawabnye....mak lagi penting dari segala2nye bg ana...lagilah dgn keaadaan mak yg tak sehat..lagi berkobar2 hati ana nk balik ...huhuhuh...sesuatu yang tak diminta oleh kita..tapi itulh hakikat yg perlu kita terima..sehat sebelum sakit..

Dikesempatan ini jugak..Kepada kawan2 yang sudi singgah masuk ke blog ana ni ..ana ingin ucapkan terima kasih byak2 kerana sudi singgah ke blog ana yg ntah ape2 ni kn..hehhehhe...terlanjur ini ana nk mohon maaf jika selama ana berblogger ni..ana ade terkasar bahasa..tergumpat terkata ke...dan seumpamanye lh..harap jgn simpan dlm hati..semua tu hanya gurauan semata2...
.insyallah blog ini tak akn berhenti smapai disini...ana akn sentiasa masuk N3 baru insyallah..doakan perjalanan ana selamat sampai ketanah air ye...dan dipermudahkan segala perjalanan ana nanti..dah yang penting doakan kesihatan ana ....sekarang tgh virus H1N1..takutnye..mintak dijauhkan....amin..

Salam sayang kepada semua pengunjung2 dn rakan2...semoga Allah memelihara kalian n sentiasa dibawah naugannye...illal liqa' insyallah ud'ulana...

Jazakumullah hukhairan kathira hulakum......


Wednesday, July 15, 2009

Kembali seketika....

Salam ukhwahfillah buat semua...
Dah lama rasanye tak masuk keruangan ni kan...Ana sekarang lagi bz n pening dengan keadaan,sistuasi yang agak tak keruan dibuatnye..banyak benda nk kena fikir kan ni..
Pasal mak yg sakit sekarang di malaysia,pasal nak cari kan org untuk gantikan ana jaga budak2 ni,pasal tiket,macam2 lah....buntu dibuatnye..nk jaga hati mak n family lagi..dalam masa yg sama nk jaga hati majikan ....huh...pening2..hati ana sape nk jagaaaaaa........huhuhu.......
dugaan bulan rejab ni betol2 menguji keimanan ana...Ya ALLAH permudahkan segala urusan ana didunia ini....

Sunday, June 14, 2009

Ubat Dari cork...

Salam ukhwahfillah buat semua...


Terima kasih banyak2 kepada sepupu ana dari cork ...sebab bagi air n krim ini kat ana..lega rasanye..anda mau tahu apakah kegunaan air dan krim ini...???
ini lah air n krim yang dapat membantu ana mengurangkan sakit kepala yang berhari2 ana tanggung...sepupu ana ni doc kat sni..so dia kata ade kemungkinan ana mengidap darah tinggi tapi masih diperingkat awal lagi..so itu lah dia datang bawakkan ana air untuk darah tinggi yang dibuat dari bahan2 akar2 kayu diimport khas dari malaysia... dan jugak krim untuk mengurangkan ketegangan n sakit kepala..Alhamdulillah.. ade lah sedikit kekurangan..walaupun masih berdenyut2 kepala ni..tp tak lah sehebat sebelom ni..
Sebelom sepupu ana keluar nk p main golf..sempat jugak dia pesan..jaga makan..jangan makan,makanan yang berlemak,ayam,daging,telor,kacang,dan dll lah buat sementara waktu ni..adus..hari ini pulak ade tamu dari athlone..ana punya lah masak sedap2 hr ni..arggghh...... tak boleh mkn lah pulak...nasib2..tapi ana mkn jugak lh sikit buat jamah2 kata orang..huhuhu...degil2 kn???pasni ana kena makan..macam oarang pantang lah kan..huhuhu...layan je lah kn..kalo nk sehat..
Ape2 pun tq banyak2 lah kat sepupu ana ni sanggup datang jauh2 bawakan ubat untuk ana n melawat ana sekali ....buat sepupu ana ni insyAllah panjang umur murah rezeki kita jumpa lagi...

Wednesday, June 10, 2009

Pening Kepala..

Salam ukhwahfillah buat semua..

"SUP TULANG"!!wah sedap tu kan..
sape yang tak suka kn makan sup tulang kan..majoriti rakyat mesia semua memang suka dengan sup tulang kan..tapi itu lah yang meyedihkan nye..kerana sup tulang ni lah..telah buat ana pening kepala sangat2 sampai tak boleh berpikiran waras dah ni ...ana pun tak tahu kenape?dan mengapa?mukinkah ana dah mula menerima penyakit darah Tinggi??huhuh...sedih2..terlalu awal bagiku menerimanya..selalu ok je ana mkn sup tulang ni..setahu ana yg tak boleh mkan kambing..kalo ana mkn je daging kambing terus tumbang...mukin sup tulang kali ni banyak lemak kot..sebab tu ana pening2 kot....ana pulak kalo ngn sup2 ni memang mcm berhantu sikit..suka sgt2 nilah mknan kegemaran ana dari dulu..huhuh.. dah ni ana terima award dari sup tulang huhuhu..dalam pening pun sempat lagi dok menulis..bukan ape sambil menunggu magrib kan..kalo tido jwabnye........???harap2 cepat2lah ok pening ni kan...:((

Monday, June 8, 2009

Renungan seketika..

Amal Hayati:
manusia mudah alpa pada perbuatan dan kata-katanya...manusia mudah marah dan kecil hatinya.....namun manusia jugalah yg berusaha unt memperbaiki kesilapan dan kesalahan dirinya...itulah tandanya bahawa manusia itu baharu sifatnya..boleh berubah dan diubah.Allah jua lah yang kekekal abadi selama-lamanya..hanya dgn cubaan,dugaan,rintangan yang menjadikan kita insan yng kuat dan tabah bg yang berjaya menghadapinya....
Dari Abu Hurairah r.a, katanya:
"Telah bersabda Rasulullah SAW: 'Janganlah kamu berdengki-dengkian, dan jangan kamu tipu-menipu, dan jangan benci-membenci, dan jangan musuh-memusuhi, dan jangan kamu berjual beli atas jual beli setengah yang lain, dan jadilah kamu sekalian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara.Seorang Muslim adalah bersaudara sesama Muslim, tidak boleh menganiayanya, tidak boleh membiarkannya tertindas, tidak boleh mendustainya dan tidak boleh menghinainya. Taqwa itu berpunca dari sini - sambil Nabi SAW menunjukkan ke dadanya tiga kali. Sudah memadailah kejahatan seorang itu jika ia menghina saudaranya yang Islam. Seorang Muslim ke atas seorang Muslim yang lain diharamkan darahnya, harta bendanya dan kehormatannya." HR Muslim.
Tazkirah hati.
Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannnya, lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuannya, keremajaannya, serta kemampuannya mengoncang iman lelaki. Tetapi... lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya, peribadinya dan yang penting pegangan agamanya. Lelaki yang baik juga tidak menginginkan pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana dia takut memberi kesempatan kepada syaitan untuk mengodanya. Lelaki yang warak juga tidak mahu bermain cinta kerana dia tahu apa matlamat dalam sebuah pertemuan lelaki dan wanita yakni sebuah perkahwinan..
Dalam keindahan hati, ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kelembutan lidah ada juga keterlanjuran kata-kata. Dalam gurau dan senda tentu ada khilaf dan dosa.
Marilah kita sama-sama menghayati renungan diatas ini..agar kita dapat memperbaiki setiap kelemahan dalam hati dan diri..
(Sesungguhnye Allah bersama dengan orang yang sabar)

Thursday, June 4, 2009

~JIKA DAN KALAU~

~JIKA~
Jika suami sayangkan isteri
Dapat gaji semua diberi
Jika suami sayangkan isteri
Kerja rumah rela dikongsi
Jika suami sayangkan isteri
Kereta diberi suami naik LRT
Jika suami sayangkan isteri
Duit poket diberi setiap hari
Jika suami sayangkan isteri
SMS dikirim tanda rindu dihati
Jika suami sayangkan isteri
Kongsi masalah nasihat dikasi
Jika suami sayangkan isteri
Diberi ciuman setiap pagi
Jika suami sayangkan isteri
I love U, I miss U katanya setiap hari
Jika suami sayangkan isteri
Isteri gemuk, dikatakan seksi
Jika suami sayangkan isteri
Sakit sikit selongkar laci ubat dicari
Jika suami sayangkan isteri
Kemana sahaja dibawa pergi
Jika suami sayangkan isteri
Sentiasa jujur perihal diri
Jika suami sayangkan isteri S
tatus berkahwin bangga sekali
Jika suami sayangkan isteri
Cintanya suci hingga ke mati...
~KALAU~
Kalau suami mula berahsia..
Itu tandanya dia tak setia
Kalau suami meninggi suara
Itu tandanya dia dah ada mak we
Kalau suami mengaku bujang tua
Itu tandanya dia nak ngurat anak dara
Kalau suami selera tak ada
Itu tandanya dia nak pasang dua
Kalau suami lambat balik aje
Itu tandanya dia dah syok kat setiausaha
Kalau suami tidur di ruang tamu
Itu tandanya dia dah jemu
Kalau suami malam jumaat buat tak tahu
Itu tandanya tak lama lagi hidupmu bermadu
Kalau suami garang macam singa
Itu tandanya hati dia dah tak cinta
Kalau suami asyik komplen aje
Itu tandanya dia dah tak suka
Kalau suami mula sepak terajang ke muka
Itu tandanya dia nak memberimu title JANDA.

Biarlah jika janganlah kalau...

KATA KAWAN SAYA.."MENGENAI KENTUT"

~Kata kawan saya~
"Cinta ibarat kentut, makin dipendam makin gelisah, bila dilepaskan dengan kuat dengan bau-bau yang hebat...ahhh... fuyooo...lega tak terkata, nikmat tak terhingga"...hahaha ...

~Kata kawan saya~
Adakah kentut itu membahagiakan?... Jarang sekali kita dengar pompuan kentut kuat-kuat terutamanya bila tengah keluar dengan lelaki. Mereka sanggup tahan kentut sampai biru-biru muka semata mata tak mau kentut depan teman lelaki mereka. Padahal, lelaki sikit pun tak kisah jika pompuan terkentut. Adat la tuh dah nak terkentut. Paling kurang lelaki akan berkata "Eh! Makan apa kentut busuk dan kuat sangat nih???" Dan secara Atomatik lelaki dan pompuan tadi akan ketawa bersama sama. Ini akan menjadikan hubungan mereka semakin ceria.

~Kata kawan saya~
Lelaki secara lazimnya terkentut secara tak sengaja. Dan apabila benda ni terjadi, lelaki dengan secara tak malunya akan mengaku depan teman wanitanya bahawa dia terkentut. Dan teman wanita secara spontan akan berkata "Tak senonoh la. " sambil mengejek manja teman lelakinya itu. Dan lihatlah betapa harmoninya hubungan mereka. Jika dahulu pompuan asyik menahan kentut ketika bersama teman lelakinya, namun kini pompuan dengan beraninya memberitahu lelaki bahawa dia nak terkentut. Pendek kata, kentut mintak izin. Tengok.bagaimana kentut mendidik pompuan supaya menjadi begitu tertib. Dan hubungan mereka secara tak langsung akan bertambah baik.

~Kata kawan saya~
Jika dahulu pompuan berkata perbuatan teman lelakinya yang asyik terkentut sesuatu perbuatan yang tak senonoh, namun kini dia semakin mengaguminya dan semakin menghormati.kerana itu adalah trademark teman lelakinya. Mana nak jumpa dah lelaki camtu. Akhir sekali, jangan sesekali malu jika anda terkentut ketika anda berkunjung ke rumah dan menemui ahli keluarga pasangan anda. Ini kerana jika anda terkentut, ahli keluarga pasangan anda akan gelakkan anda secara beramai ramai. Secara tak langsung, ini akan mengeratkan hubungan anda bersama bakal bakal ahli keluarga anda. Kesimpulan: Kentut itu membahagiakan. .anda setuju???

~Kata saya pulak~
Tak pernah pun ana terpikir kentut ini mempunyai banyak keistemewaanye dan tarikannye..hehehe..bila kawan ana bagi mesej mengenai kentut..tertarik pulak untuk berkongsi dengan pembaca semua..tapi kita jangan lupa..perkara seperti ini adekalanye boleh mendatangkan dosa dan aib kepada kita..jadi,kalau nak kentut tu biarlah bersopan sikit,hormatilah org disekeliling kita...agar kita dapat menjaga tatasusila kita dihadapan khalayak ramai...:)

Wednesday, May 27, 2009

Alhamdulillah part 2

amboiii cadar baldu lagi....meriahnye baju makcik aku nii...
ni tgh nervous...sape kata anak dare je ade perasaan mcm ni org lama pun ade k...:))

uiii meriah jugak majlis makcik ana ni..jgn tak tahu ade majlis besar ke esokannye...
siap ade khazal tu..memang terbaikkkk...


Sambungan berita gembira dari mesia semalam...kali ini berita dari kakak ana..kami dok sembang2 pasal sepupu ana yg nak kwen 5/6/09 ni..tak lama dah kn..ni masuk majlis ke5 kot ana takde untuk meraikan majlis berbahagia sepupu2 ana..takpe yg penting untuk mempelai ialah doa kebahagiaan kan....dalam dok bercerita pasal sepupu kwen..akk ana cerita pasal mak sedara ana pun kwen jugak..huhuhu..alhamdulillah..pastu akk ana sambung lagi ade 2 makcik kat kg ana pun kwen jugak..lagi alhamdulillah..bagus lah kn..takde lh ramai sgt ibu tunggal n tinggal kat kg ana skrg ni..kalo thun lepas sibuk dok dengar berita pasal kematian kaum adam aje..tp tahun ni sibuk dok dngar pasal kaum hawe yg veteren2 kwen..meriahalha kg ana pasni kan..tp yg kelakarnye tok sedara ana pun kwen jugak ngn jande anak 7...pehhh terbaik lh tok..yang melucukanye kata akk ana..sebelom ni tok sedara ana ni ade sakit kaki..kalo berjalan mesti pakai tongkat..but now...tongkat simpan je kat umah..ahahahha...kaki dah kuat ..memang terbaikkkk lh tok sedare aku ni kn...jadi thun ni ade 3 lh pengantin baru dikalang org2 lama..baguslah kan.tak lh sunyi depa2 ni kn..dah tua2 ni nk jugak ade teman tp mesra kan...bak kata makcik yg sorg ni "Ala buat bantal peluk je malam2"hehehhe..ape2 ja lah makcik oiiii janji anda semau berbahagian hingga keakhir hayat amee..tak sabar lak nk jumpa ngn dia org semua ni..ana ni memang suka dok sembang ngn depa2 ni..coz sembang ngn org tua2 ni byk ilmu boleh diguna pakai..heheeheh...nak2 dalam mencari jodoh ni...dia org expert dalm bab2 ni..kita yang muda kenalah ambik skit petua2 tu...hehhehe untuk bekalan masa depan kan..ape2 pun yang penting kalo nk mencari suami tu..biarlah cari yg beragama yang boleh membimbing kita jalan yg lurusss...kalo cari pada paras rupa ni tak kemane perginye lambat laun kerepot jugak kan tapi kalo boleh carilah yg sedap mata memandang jugak hehehe.....cari yang kaya pun harta tu akan habis jugak kn..tp..bukan bermaksud kita kena yg pape kedana..carilah yg boleh menaggung nafkah kita kn..tak lh nanti kwen mkn rumput je..:)kalo keturunan tu cari lh dikalangan keturunan2 yg baik2 dan beriman...kalo dapat keturunana diraja pun takde hal kn dah jodoh...raja2 pun bukanye tak sembahyang kan..:)

p/s:Sabda Rasullah s.a.w...(khawinilah perempua2 itu kerana 4 perkara.:-kerana harta,keturunan,kecantinkan dan agama..maka pilih yang beragama kerana mudah2an kamu akan terpelihara dan behagia diakhirat kelak..ameen..

Alhamdulillah part 1

Hari ni my best friend sms bg tahu ade berita gumbira...ape berita tu yek??
Ana pun taya lah ape dia berita gumbira tu...dia kata semalam genap umo dia 25 tahun dan dia dapat hadiah paling besar sekali dalam hidup dia...ana??????mcm boleh agak je..tp biarlah dia bg tahu dululh...sms seterusnye dia bagi tahu dia yang dia positif pregnent...wah...betol tekaan ana..gembira betol dapat tahu berita tu...bertamabhlah anak angkat cik ana nanti kan..tahun cik ana tunggu 2 org lagi anak anagkat baru bln 6 n bln 7 ishh..tak sabar lak nk jumpa ngn dia org ni kn..ni bertambah lagi sorg..sukanyee....alhamdulillah diatas rezeki tuhan berikan ni...cik ana doakan semoga anak2 yang akan lahir ini akan menjadi anak2 yang soleh n solehah..walaupun cik ana tak kwen lgi..anak angkat cik ana ramai...mane taknye..mak2 dia org ni semua nk cik ana jadi mak angkat..untuk anak2 dia..sbb cik ana rajin layan budak2 kan...
pic masa depa bersanding..sedih ana ade masa ni..tak dpt meraikan hari bersejarah depa..
cik ana ok je...belom kwen anak dah ramai..best betolkn...buat best friend cik ana ni ..tahniah sgt2 dr ana...jaga elok rezeki tuhan tu yek..jgn buat keja berat2 tau..amalkan tip2 kesihatan yang sesuai n berguna tau..insyallah sempat cik ana balik nanti tolong sambut kelahiran bayi baru hang k....take care ina...:*


rindu sgt kat kwan cik ana yg sorg ni.....huhuhu..

Friday, May 15, 2009

Selamat Hari Guru...

kenangan bersama sahabat2 di KAFA skst dan anak didikku.
dimajlis perpisahanku ..huhuhu sedihnye masa tu..:))
sebahagia darinya telah bergelar guru dan berjanji nak belanja ana balik nanti hureyy..:))

warga pengajar MAAHAD johor..


disinilah tempah akhir pendidikan ana dulu..:))

Seorang pengetua ustaz,walid,abang,sahabat yang sentiasa memberi semangat n mendorong kami menjadi manusia yg berguna,beriman n bertaqwa..syukron ya ustaz wailalliqa' insyallah ud'ulana ya ustaz..

sekolah yang aku idam2kan semasa darjah 6 :)
tapi masa tu bagunan papan lagi..rindu suasana dulu..banyak betol kenangan kat sek ni...

Selamat hari guru buat rakan2 seperjuangan dan jugak kepada semua warga SMAAM(Sek,Men,Agama Arab Mersing) dan jugak guru2 di MAAHAD johor..semoga kalian semua sentiasa didalam rahmat dn naugan ALLAH S.W.T..ameen..Untuk semua rakan2 seperjuangan di SKST yang masih menaburkan bakti setia kepada anak bangsa..jalankan lh tanggungjawabmu dengan sebaik yg mungkin..jgn putus asa dalam memdidik..jasa seorg guru itu akan dikenang sampai akhir hayat..jadikan dirimu sebagai sebatang lilin yg sentiasa menerangi mlm yg gelap..umpamakan dirimu seperti matahari yang sentiasa meyinari alam semesta..walaupun ana jauh,doa ana tetap dekat kpd kalian..kalo diizinkan ALLAH ana hendak sangat2 meyumbangkan bakti kepada anak bangsa lagi..memori kemarin tak mungkin untuk ana lupakan sampai akhir hayat..ucapan jutaan terima kasih yang tak terhingga kepada Sek, Keb,Sarang Tiong Rompin Pahang sbb telah memberi kepercayaan kepana ana untuk menabur bakti disekolah itu..waluapun 5 tahun sahaja..namun pengalaman banyak yg ana perolehi dari sana..terima kasih teramat sangat kepada untaz Harun yang selama ini memberi kepercaya kepada ana untuk menerajui sekolah KAFA yang dari tiada bangunan kini sudah selesa..dari tiada sumber bacaan kini sampai tak terbaca..walaupun ana dah tak berkhimad disekolah itu lagi ,tapi kalian tetap ingatkn ana lgi ..terima kasih banyak2 ana ucapkan..ana harap korang maju kan lagi KAFA sek keb sarang tiong itu dengan bersungguh2..insyallah bila ana balik nanti ana akan talong kalian untuk mendapatkan (UPKK) untuk anak2 didik semua..jangan sedih2 ok..
Buat kawan seangkatan dimaahad jb n arab mersing yang sudah bergelar guru..go ahead k..n selamat hari guru..semoga kalian berjaya dengan cita2 kalian..jadi cikgu yang terbaik didunia dan diakhirat...jgn lupa korang janji nk belanje ana balik nanti..heheheehhe...kita jumpa di msia k.....syg u all ..
Dan akhir sekali buat semua guru yang ana sayangi dan hormati selalu..terima kasih yang tak terhingga diatas ilmu yg kalian curahkan sampai sekrang...jasa dn pegorbananmu tak dapat ana bls dengan wang ringgit..hanya doa kesejahteraan ana sertakan untuk kalian semua..insyallah ana balik nanti ana akan melawat ummi n walid smua...selamat hari guru untuk smua.....:((

Thursday, May 14, 2009

KASIHNYA SEORANG IBU...

Siapa sygkan ibu, mak, mama, ummi, bonda??? (Beginikah menilainya)??? ReNunG2kAN.....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya.....Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya....Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya........ ....Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malamdi dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantuibu:
1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4.00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya... Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA
Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,'Saya Sayangkan Ibu'. Kemudian si anak mengambil pen dan menulis 'Telah Dibayar' pada mukasurat yang sama ditulisnya.

Bila kau letih dan hilang semangat ALLAH tahu betapa kau telah mencuba sedaya upaya...
Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan ALLAh telah mengira titisan air matamu...
Bila kau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu ALLAH sentiasa disisimu...
Bila kau letih mencuba segalanya tapi tak tahu tujuan ALLAH ada jalan penyelesaiannya…
Bila tiada yang bererti buatmu keliru dan kecewa ALLAH ada jawapannya.. .

P/s : Kasih sayang seorang ibu tiada ternilai ....tidak ada tolok bandingannya dengan satu ape pun di dunia ini...Justeru itu, hargailah ibu anda...sayangilah ibumu sementara masih ada waktu utk bersamanya...

PEACE!!!!
I LOVE MY MOM!!!!
....Ted...

5 PERKARA PENTING..

Assalamualaikum sahabatku sekelian,

خمسة أشياء كلنا نريدها و نحاول الحصول عليها
Lima perkara semua kita mahukannya dan kita usaha utk mendapatkannya

1-وجه جميل1
:wajah yang cantik

2- فلوس بالملاين2
:duit yang banyak

3- صحة قوية3
:kesihatan yang baik

4- اولاد شاطرين وفالحين مثلنا4
:anak2 yg cerdik dan berjaya macam kita

5- نوم عميق من دون مهدئات و أدوية5
:tidur yang nenyak tanpa ganguan

سهلة جدا و بوصفة سحرية و سهلة تستغرق 15 دقيقة يومياً ! كيف؟؟؟؟؟
senang jer untuk mendapatkannya hanya 15minit setiap hari.

قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم
:kata nabi saw:-

من ترك صلاة الصبح فليس في وجهه نور و من ترك صلاة الظهر فليس في رزقه
siapa yang tinggalkan solat subuh tiadalah padanya nur di wajahnya dan siapa yang tinggalkan solat zohor tiadalah padanya rezki yang berkat

بركة و من ترك صلاة العصر فليس في جسمه قوة و من ترك صلاة المغرب فليس في
dan barang siapa yang tinggalkan solat asar tiadalah padanya kekuatanbadan,dan siapa yang tinggalkan solat maghrib tiadalah padanya anak2 ygbermanfaat

أولاده ثمرة و من ترك صلاة العشاء فليس في نومه راحة
dan barangsiapa yang tinggalkan solat isyak tiadalah padanya tidur yangnyenyak


بلغ عن الرسول(صلى الله عليه وآله وسلم ) ولو آية
sampaikanlah daripada nabi saw itu walaupun satu ayat

Sekadar renungan buat sy dan semua..

APAKAH ERTI KAMU SOLAT..
semalam ade sahabat ana dari majalah nur..emailkan kisah bibawah ini..ana rasa ianye amat bgus buat tatapan n renungan untuk kita semua..semoga kisah dibawah ini dapat menjadi pedoman untuk kita semua...insyallah..

Dua orang sahabat sedang berjalan-jalan dengan mesranya. Farah dan Christina kemudian terhenti berjalan ketika azan zohor berkumandang dengan syahdu.

Farah : Christina, saya pergi solat dulu ya
Christina : Erm..kenapa kamu bersolat ya? Apa maksudnya solat itu menurut Islam? Kenapa ia begitu penting bagi kamu?
Farah: Hurm..solat itu maksudnya dalam bahasa ialah DOA. Seorang hamba itu lebih dekat dengan Allah ketika sedang solat. Ia juga menjanjikan ketenangan jiwa kerana tubuh dan minda seseorang tertumpu kepada sesuatu (Allah). Menurut kajian saintifik, solat adalah tempoh masa “aman dan damai”.
Solat itu tiang agama untuk umat Islam. Apabila seseorang itu mendirikan solat, ia mendirikan agamanya.
Christina: Tapi...kenapa ada juga yang saya tengok..walaupun mereka solat tapi tetap buat perkara yang tak baik??
Farah: Erm, secara ringkasnya..tujuan SOLAT ITU IALAH MENCEGAH KEMUNGKARAN..!! Tapi, jika org tu masih buat salah walaupun dia SOLAt, maka solatnya itu belum mencapai MAKSUD.
Christina: Macam mana tu?? Saya tak faham..
Farah : Solat tu tak mencapai maksud bila org tu tak mampu menghalang lidah dari mengumpat, tak mampu menghalang mata dari pandang benda2 yg dosa, tak mampu halang telinga dari dengar cerita keburukan ttg org lain dan tak mampu menghalang hati dari bersangka buruk dengan org lain.
Christina: Habis, macam mana nak capai maksud dalam SOLAT???
Farah : HUrm..orang tu kena bawa KETAATAN dalam solat tu keluar solat.
Jika selama 5 minit solat tu dia taat pd perintah Allah, maka kena bawa ketaatan selama 5 minit tu dalam 24 jam kehidupannya!!
Sepertimana dlm solat 5 minit tu mereka jaga mata, telinga dengar bacaan imam, mulut berzikir, hati ingat pada Allah..maka bila semua ketaatan macam tu dibawa ke luar solat..maka automatic hidupnya macam dlm “solat”.
Christina: Oh...macam tu ye…?
Farah : Iya..sebab tulah perempuan yang SOLAT tapi tak pakai tudung ialah wanita yang tak bawa ketaatan dalam SOLAT keluar solatnya. Masa SOLAT mereka tutup habis semua aurat, tapi bila diluar tak pula. Itu makna mereka tak faham maksud SOLAT!!
Orang lelaki pun sama, pakai seluar pendek...kenapa? Sebab mereka tak faham maksud SOLAT. Andai semua nya betul-betul faham ERTI SOLAT itu dan aplikasikan dalam seluruh hidupnya..pastilah akhlaknya terdidik menjadi sangat mulia dan berb udi pekerti.
Christina kemudian tersenyum dan faham. Persoalannya selama ini telahpun terjawab!!!

Rahmat untuk suami isteri yang bangun malam


Kebahagiaan dan kesejahteraan hidup yang merupakan impian setiap insan bukanlah sekadar terletak pada nilaian harta benda dan wang ringgit. Banyak rumah tangga yang hancur kerana mengikut teori kebahagian sendiri. Mereka menyangkakan wang adalah segala-galanya... Namun setelah memperolehi semuanya itu, rumah tangga masih tidak bahagia. Suami isteri tidak mesra. Bahkan sentiasa berkrisis, bermasam muka dan berburuk sangka. Hubungan ibu bapa dan anak-anak renggang.Justeru itu, kebahagiaan bukan terletak kepada material semata-mata, yang paling utama ialah pimpinan suami itu sendiri. Suami perlu mendidik isteri ke arah mencapai cinta Allah, cinta agama dan cinta akhirat. Cinta kepada Tuhan akan mendorong seseorang itu untuk berbuat kebaikan demi mencari redha Allah SWT.Setiap pasangan perlu saling bantu-membantu untuk memajukan diri mencari keredhaan Allah terutama sekali pada waktu keheningan malam. Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Dan bantu-membantulah kamu dalam kebaikan dan takwa, janganlah kamu bantu-membantu dalam melakukan dosa dan pelanggaran.” (Surah Al-Maidah, ayat 2)Malah Rasulullah SAW sangat suka kepada suami isteri yang saling bantu-membantu dalam ketaatan, rukuk dan sujud dalam kegelapan malam ketika semua manusia tidur dengan lenanya. Itulah sebenarnya petua kebahagiaan dunia dan akhirat.Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Mudah-mudahan Allah merahmati seorang suami yang bangun pada tengah malam lalu mengerjakan solat dan membangunkan isterinya sama-sama melakukan solat. Sekiranya dia enggan, maka dipercikkannya ke wajahnya. Mudah-mudahan Allah merahmati seorang isteri yang bangun tengah malam untuk mengerjakan solat dan juga membangunkan suaminya, jika dia enggan, maka dipercikkanlah air ke mukanya.” (Hadis Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)Menerusi hadis di atas jelaslah kepada kita betapa indahnya saat-saat seorang suami membangunkan isterinya dengan lemah-lembut seperti memercikkan air ke mukanya pada tengah malam supaya sama-sama melakukan ibadat kepada Allah SWT apatah lagi jika anak-anak dapat ikut serta.Betapa sayunya hati ketika ini mengenali dosa-dosa yang telah dilakukan. Air mata menitis tanda keinsafan. Zikir dialunkan tanda kesyukuran. Doa dipanjatkan memohon kesejahteraan keluarga dunia dan akhirat. Kebahagiaan seperti inilah akan melahirkan jiwa yang tenang, aman damai, tiada ketakutan, tiada kebimbangan malah berada di dalam keadaaan redha dan diredhai Allah dunia dan akhirat.Ini jelas dalam firman Allah SWT yang bermaksud, “Wahai jiwa yang tenang kembalilah kamu kepada Tuhanmu dalam keadaan kamu redha dan diredhai. Masuklah dalam hamba-Ku dan masuklah ke dalam syurga-Ku.” (Surah Al-Fajr, ayat 27-30)Diriwayatkan daripada Abu Hurairah dan Abu Said r.a. katanya: Rasulullah SAW bersabda, “Apabila seorang suami membangunkan isterinya pada waktu malam kemudian mereka mengerjakan solat dua rakaat, maka mereka termasuklah atau tergolonglah ke dalam golongan orang-orang yang banyak berzikir kepada Allah.” (Hadis Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)Kelebihan bertahajudAntara amalan-amalan yang boleh menyelamatkan manusia dari azab akhirat ialah sentiasa bertahajud dan berqiyamullail. Rasulullah SAW bersabda, ada sembilan kelebihan bagi orang yang bertahajud.Lima ketika di dunia:
Terselamat daripada beberapa bencana
Berkat ke atasnya akan jelas diwajahnya
Disukai oleh hamba Allah
Ucapannya penuh hikmah
Dijadikan orang yang bijaksana
Empat ketika di akhirat:
Dipimpin dari kubur dengan muka berseri-seri
Diringankan hisabnya
Meniti titian sirat seperti kilat
Menerima buku catatatan amal dari tangan kanan
Oleh itu, luangkan masa untuk bermunajat kepada-Nya agar tidak timbul penyesalan pada hari
kemudian..INSYALLAH..

Sumber : KOLEKSI ANIS, Ustazah Siti Bahyah Mahamod di GaleriIlmu
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Firman Allah SWT :[7:179] Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Saturday, May 9, 2009

3 amalan yang akan ditinggalkan


Tiada ape yang akk kekal dalam kehidupan ini..semuanya bersifat sementara,hanya iman dan taqwa saje yang akan dapat dibawa bersama untuk selama2nya nanti..Apabila matinya anak adam itu terputuslah segala amalan2nye yg tinggal hanyalah 3 prkara :-1)anak yang soleh dan solehah 2)sedekah jariah dan 3)ilmu yang bermanfaat.. Bukan senag untuk kita mencari 3 perkara ini..kalo kita tidak bersungguh2 dalam mencarinya..memang senang untuk bercakap mengenai 3 perkara..tp ianya akan jadi lagi senang kalo kita melaksanakanye..walaubagaimane pun kita sebagai khalifah Allah harus terus mencuba dan berusaha untuk menjadi mukmin yang terbaik...

Wednesday, May 6, 2009

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara

Hari berganti hari,semakin cepat waktu berlalu..tanpa kita sedari waktu dan umur sentiasa mencemburui kita..adakah kita rasa sempat untuk kita menjalankan kewajipan kita sebagai khalifah Allah dimuka bumi ini dan meneruskan perjuangan sunnah nabI muhammad S.A.W..
Kita seringkali lupa akan peringatan yang pernah nabi s.a.w pernah sampaikan kepada umat2nya iaitu:-
1)SIHAT SEBELUM SAKIT
2)MUDA SEBELUM TUA
3)KAYA SEBELUM MISKIN
4)LAPANG SEBELUM SEMPIT
5)HIDUP SEBELUM MATI.

Marilah kita sama-sama menghayati 5 perkara diatas ini, adakah kita ingat akan datangnye 5 perkara ini..semoga ilmu yang sedikit dapat memberi manfaat kepada kita semua..dan semoga kita semua sentiasa diberi pertunjuk dan rahmat dari ALLAH ..

Saturday, April 11, 2009

Sakit mata

Khamis baru ni..lepas siap masak2..tiba2 mata ana jadi pedih sgt..bila ana tgk kat cermin.."ALAMAK"...... sakit mata ke ,huhuh sedih2 akhirnye virus budak2 ni sampai jugak kat ana ...nasib baik kat sni ramai kawan2 doktor..apelagi terus msj ke diana(student medic kat galway)..bila dia cakap tak bahaya sgt ..senang skit hati ni..dia cuma pesan selalu basuh tangan bersih2..dan mata basuh dengan air masak suam mengunakan kapas...untuk mengelakan kuman....dia ckp sekarang ni memang musim sbb skrg kn dah tukar cuaca so byak lh habuk2 bunga n binatang..tu yg menyebabkan virus..Alhamdulillah ana ikut nasihat dia mula2 tu mlm pertama teruk jugak lh bila dah amalkan selalu cara2 tu bru ok..skrg dah hr ke3 mata pun dah tak merah..sukanye:))... tQ doktor diana bg tips2 yg berkesan....

Thursday, March 19, 2009

wahyu terakhir kepada rasullah

Satu lagi kisah yg ingin di kongsi bersama kawan2.Kisah ini saya dpt dari seorang kawan.Hayati lah kisah ini sepenuh jiwa dan raga..

Diriwayatkan bahawa surah Al-Maaidah ayat 3 diturunkan pada sesudah waktu asar yaitu pada hari Jumaat di padang Arafah pada musim haji penghabisan [Wada']. Pada masa itu Rasulullah s.a.w. berada di Arafah di atas unta. Ketika ayat ini turun Rasulullah s.a.w. tidak begitu jelas penerimaannya untuk mengingati isi dan makna yang terkandung dalam ayat tersebut. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersandar pada unta beliau, dan unta beliau pun duduk perlahan-lahan. Setelah itu turun malaikat Jibril a.s. dan berkata: "Wahai Muhammad, sesungguhnya pada hari ini telah disempurnakan urusan agamamu, maka terputuslah apa yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. dan demikian juga apa yang terlarang olehnya. Oleh itu kamu kumpulkan para sahabatmu dan beritahu kepada mereka bahawa hari ini adalah hari terakhir aku bertemu dengan kamu."Setelah Malaikat Jibril a.s. pergi maka Rasulullah s.a.w. pun berangkat ke Mekah dan terus pergi ke Madinah. Setelah Rasulullah s.a.w. mengumpulkan para sahabat beliau, maka Rasulullah s.a.w. pun menceritakan apa yang telah diberitahu oleh malaikat Jibril a.s.. Apabila para sahabat mendengar hal yang demikian maka mereka pun gembira sambil berkata: "Agama kita telah sempurna. Agama kila telah sempurna." Apabila Abu Bakar ra. mendengar keterangan Rasulullah s.a.w. itu, maka ia tidak dapat menahan kesedihannya maka ia pun kembali ke rumah lalu mengunci pintu dan menangis sekuat-kuatnya. Abu Bakar ra. menangis dari pagi hingga ke malam. Kisah tentang Abu Bakar ra. menangis telah sampai kepada para sahabat yang lain, maka berkumpullah para sahabat di depan rumah Abu Bakar ra. dan mereka berkata: "Wahai Abu Bakar, apakah yang telah membuat kamu menangis sehingga begini sekali keadaanmu? Seharusnya kamu merasa gembira sebab agama kita telah sempuma." Mendengarkan pertanyaan dari para sahabat maka Abu Bakar ra. pun berkata, "Wahai para sahabatku, kamu semua tidak tahu tentang musibah yang menimpa kamu, tidakkah kamu tahu bahawa apabila sesualu perkara itu telah sempuma maka akan kelihatanlah akan kekurangannya. Dengan turunnya ayat tersebut bahawa ia menunjukkan perpisahan kita dengan Rasulullah s.a.w.. Hasan dan Husin menjadi yatim dan para isteri nabi menjadi janda." Selelah mereka mendengar penjelasan dari Abu Bakar ra. maka sadarlah mereka akan kebenaran kata-kata Abu Bakar ra., lalu mereka menangis dengan sekuat-kuatnya. Tangisan mereka telah didengar oleh para sahabat yang lain, maka mereka pun terus memberitahu Rasulullah s.a.w. tentang apa yang mereka lihat itu. Berkata salah seorang dari para sahabat, "Ya Rasulullah s.a.w., kami baru kembali dari rumah Abu Bakar ra. dan kami dapati banyak orang menangis dengan suara yang kuat di depan rumah beliau." Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar keterangan dari para sahabat, maka berubahlah muka Rasulullah s.a.w. dan dengan bergegas beliau menuju ke rumah Abu Bakar ra.. Setelah Rasulullah s.a.w. sampai di rumah Abu Bakar ra. maka Rasulullah s.a.w. melihat kesemua mereka yang menangis dan bertanya, "Wahai para sahabatku, kenapakah kamu semua menangis?." Kemudian Ali ra. berkata, "YaRasulullah s.a.w., Abu Bakar ra. mengatakan dengan turunnya ayat ini membawa tanda bahwa waktu wafatmu telah dekat. Adakah ini benar ya Rasulullah?." Lalu Rasulullah s.a.w. berkata: "Semua yang dikatakan oleh Abu Bakar ra. adalah benar, dan sesungguhnya waktu untuk aku meninggalkan kamu semua telah dekat".Setelah Abu Bakar ra. mendengar pengakuan Rasulullah s.a.w., maka ia pun menangis sekuat tenaganya sehingga ia jatuh pingsan. Sementara 'Ukasyah ra. berkata kepada Rasulullah s.a.w., 'Ya Rasulullah, waktu itu saya anda pukul pada tulang rusuk saya. Oleh itu saya hendak tahu apakah anda sengaja memukul saya atau hendak memukul unta baginda." Rasulullah s.a.w. berkata: "Wahai 'Ukasyah, Rasulullah s.a.w. sengaja memukul kamu." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata kepada Bilal ra., "Wahai Bilal, kamu pergi ke rumah Fathimah dan ambilkan tongkatku ke mari." Bilal keluar dari masjid menuju ke rumah Fathimah sambil meletakkan tangannya di atas kepala dengan berkata, "Rasulullah telah menyediakan dirinya untuk dibalas [diqishash]." Setelah Bilal sampai di rumah Fathimah maka Bilal pun memberi salam dan mengetuk pintu. Kemudian Fathimah ra. menyahut dengan berkata: "Siapakah di pintu?." Lalu Bilal ra. berkata: "Saya Bilal, saya telah diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. untuk mengambil tongkat beliau. "Kemudian Fathimah ra. berkata: "Wahai Bilal, untuk apa ayahku minta tongkatnya." Berkata Bilal ra.: "Wahai Fathimah, Rasulullah s.a.w. telah menyediakan dirinya untuk diqishash." Bertanya Fathimah ra. lagi: "Wahai Bilal, siapakah manusia yang sampai hatinya untuk menqishash Rasulullah s.a.w.?" Bilal ra. tidak menjawab pertanyaan Fathimah ra., Setelah Fathimah ra. memberikan tongkat tersebut, maka Bilal pun membawa tongkat itu kepada Rasulullah s.a.w. Setelah Rasulullah s.a.w. menerima tongkat tersebut dari Bilal ra. maka beliau pun menyerahkan kepada 'Ukasyah. Melihatkan hal yang demikian maka Abu Bakar ra. dan Umar ra. tampil ke depan sambil berkata: "Wahai 'Ukasyah, janganlah kamu qishash Rasulullah s.a.w. tetapi kamu qishashlah kami berdua." Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar kata-kata Abu Bakar ra. dan Umar ra. maka dengan segera beliau berkata: "Wahai Abu Bakar, Umar duduklah kamu berdua, sesungguhnya Allah s.w.t. telah menetapkan tempatnya untuk kamu berdua." Kemudian Ali ra. bangun, lalu berkata, "Wahai 'Ukasyah! Aku adalah orang yang senantiasa berada di samping Rasulullah s.a.w. oleh itu kamu pukullah aku dan janganlah kamu menqishash Rasulullah s.a.w." Lalu Rasulullah s.a.w. berkata, "Wahai Ali duduklah kamu, sesungguhnya Allah s.w.t. telah menetapkan tempatmu dan mengetahui isi hatimu." Setelah itu Hasan dan Husin bangun dengan berkata: "Wahai 'Ukasyah, bukankah kamu tidak tahu bahwa kami ini adalah cucu Rasulullah s.a.w., kalau kamu menqishash kami sama dengan kamu menqishash Rasulullah s.a.w." Mendengar kata-kata cucunya Rasulullah s.a.w. pun berkata, "Wahai buah hatiku duduklah kamu berdua." Berkata Rasulullah s.a.w. "Wahai 'Ukasyah pukullah saya kalau kamu hendak memukul." Kemudian 'Ukasyah berkata: "Ya Rasulullah s.a.w., anda telah memukul saya sewaktu saya tidak memakai baju." Maka Rasulullah s.a.w. pun membuka baju. Setelah Rasulullah s.a.w. membuka baju maka menangislah semua yang hadir. Setelah 'Ukasyah melihat tubuh Rasulullah s.a.w. maka ia pun mencium beliau dan berkata, "Saya tebus anda dengan jiwa saya ya Rasulullah s.a.w., siapakah yang sanggup memukul anda. Saya melakukan begini adalah sebab saya ingin menyentuh badan anda yang dimuliakan oleh Allah s.w.t. dengan badan saya. Dan Allah s.w.t. menjaga saya dari neraka dengan kehormatanmu" Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata, "Dengarlah kamu sekalian, sekiranya kamu hendak melihat ahli syurga, inilah orangnya." Kemudian semua para jemaah bersalam-salaman atas kegembiraan mereka terhadap peristiwa yang sangat genting itu. Setelah itu para jemaah pun berkata, "Wahai 'Ukasyah, inilah keuntungan yang paling besar bagimu, engkau telah memperolehi darjat yang tinggi dan bertemankan Rasulullah s.a.w. di dalam syurga."Apabila ajal Rasulullah s.a.w. makin dekat maka beliau pun memanggil para sahabat ke rumah Aisyah ra. dan beliau berkata: "Selamat datang kamu semua semoga Allah s.w.t. mengasihi kamu semua, saya berwasiat kepada kamu semua agar kamu semua bertaqwa kepada Allah s.w.t. dan mentaati segala perintahnya. Sesungguhnya hari perpisahan antara saya dengan kamu semua hampir dekat, dan dekat pula saat kembalinya seorang hamba kepada Allah s.w.t. dan menempatkannya di syurga. Kalau telah sampai ajalku maka hendaklah Ali yang memandikanku, Fadhl bin Abbas hendaklah menuangkan air dan Usamah bin Zaid hendaklah menolong keduanya. Setelah itu kamu kafanilah aku dengan pakaianku sendiri apabila kamu semua menghendaki, atau kafanilah aku dengan kain Yaman yang putih. Apabila kamu memandikan aku, maka hendaklah kamu letakkan aku di atas balai tempat tidurku dalam rumahku ini. Setelah itu kamu semua keluarlah sebentar meninggalkan aku. Pertama yang akan mensolatkan aku ialah Allah s.w.t., kemudian yang akan mensolat aku ialah Jibril a.s., kemudian diikuti oleh malaikat Israfil, malaikat Mikail, dan yang akhir sekali malaikat lzrail berserta dengan semua para pembantunya. Setelah itu baru kamu semua masuk bergantian secara berkelompok bersolat ke atasku."Setelah para sahabat mendengar ucapan yang sungguh menyayat hati itu maka mereka pun menangis dengan nada yang keras dan berkata, "Ya Rasulullah s.a.w. anda adalah seorang Rasul yang diutus kepada kami dan untuk semua, yang mana selama ini anda memberi kekuatan dalam penemuan kami dan sebagai penguasa yang menguruskan perkara kami. Apabila anda sudah tiada nanti kepada siapakah akan kami tanya setiap persoalan yang timbul nanti?." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata, "Dengarlah para sahabatku, aku tinggalkan kepada kamu semua jalan yang benar dan jalan yang terang, dan telah aku tinggalkan kepada kamu semua dua penasihat yang satu daripadanya pandai bicara dan yang satu lagi diam sahaja. Yang pandai bicara itu ialah Al-Quran dan yang diam itu ialah maut. Apabila ada sesuatu persoalan yang rumit di antara kamu, maka hendaklah kamu semua kembali kepada Al-Quran dan Hadis-ku dan sekiranya hati kamu itu berkeras maka lembutkan dia dengan mengambil pelajaran dari mati."Setelah Rasulullah s.a.w. berkata demikian, maka sakit Rasulullah s.a.w. bermula. Dalam bulan safar Rasulullah s.a.w. sakit selama 18 hari dan sering diziaiahi oleh para sahabat. Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa Rasulullah s.a.w. diutus pada hari Isnin dan wafat pada hari Isnin. Pada hari Isnin penyakit Rasulullah s.a.w. bertambah berat, setelah Bilal ra. menyelesaikan azan subuh, maka Bilal ra. pun pergi ke rumah Rasulullah s.a.w.. Sesampainya Bilal ra. di rumah Rasulullah s.a.w. maka Bilal ra. pun memberi salam, "Assalaarnualaika ya Rasulullah." Lalu dijawab oleh Fathimah ra., "Rasulullah s.a.w. masih sibuk dengan urusan beliau." Setelah Bilal ra. mendengar penjelasan dari Fathimah ra. maka Bilal ra. pun kembali ke masjid tanpa memahami kata-kata Fathimah ra. itu. Apabila waktu subuh hampir hendak lupus, lalu Bilal pergi sekali lagi ke rumah Rasulullah s.a.w. dan memberi salam seperti permulaan tadi, kali ini salam Bilal ra. telah di dengar oleh Rasulullah s.a.w. dan Rasulullah s.a.w. berkata, "Masuklah wahai Bilal, sesungguhnya penyakitku ini semakin berat, oleh itu kamu suruhlah Abu Bakar mengimamkan solat subuh berjemaah dengan mereka yang hadir." Setelah mendengar kata-kata Rasulullah s.a.w. maka Bilal ra. pun berjalan menuju ke masjid sambil meletakkan tangan di atas kepala dengan berkata: "Aduh musibah." Setelah Bilal ra. sarnpai di masjid maka Bilal ra. pun memberitahu Abu Bakar tentang apa yang telah Rasulullah s.a.w. katakan kepadanya. Abu Bakar ra. tidak dapat menahan dirinya apabila ia melihat mimbar kosong maka dengan suara yang keras Abu Bakar ra. menangis sehingga ia jatuh pingsan. Melihatkan peristiwa ini maka riuh rendah tangisan sahabat dalam masjid, sehingga Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Fathimah ra.; "Wahai Fathimah apakah yang telah berlaku?." Maka Fathimah ra. pun berkata: "Kekecohan kaum muslimin, sebab anda tidak pergi ke masjid." Kemudian Rasulullah s.a.w. memanggil Ali ra. dan Fadhl bin Abas ra., lalu Rasulullah s.a.w. bersandar kepada kedua mereka dan terus pergi ke masjid. Setelah Rasulullah s.a.w. sampai di masjid maka Rasulullah s.a.w. pun bersolat subuh bersama dengan para jemaah. Setelah selesai solat subuh maka Rasulullah s.a.w. pun berkata, "Wahai kaum muslimin, kamu semua senantiasa dalam pertolongan dan pemeliharaan Allah s.w.t., oleh itu hendaklah kamu semua bertaqwa kepada Allah s.w.t. dan mengerjakan segala perintahnya. Sesungguhnya aku akan meninggalkan dunia ini dan kamu semua, dan hari ini adalah hari pertama aku di akhirat dan hari terakhir aku di dunia." Setelah berkata demikian maka Rasulullah s.a.w. pun pulang ke rumah beliau. Kemudian Allah s.w.t. mewahyukan kepada malaikat lzrail a.s., "Wahai lzrail, pergilah kamu kepada kekasihku dengan sebaik-baik rupa, dan apabila kamu hendak mencabut ruhnya maka hendaklah kamu melakukan dengan cara yang paling lembut sekali. Apabila kamu pergi ke rumahnya maka minta izinlah terlebih dahulu, kalau ia izinkan kamu masuk, maka masuklah kamu ke rumahnya dan kalau ia tidak mengizinkan kamu masuk maka hendaklah kamu kembali padaku." Setelah malaikat lzrail mendapat perintah dari Allah s.w.t. maka malaikal lzrail pun turun dengan menyerupai orang Arab Badwi. Setelah malaikat lzrail sampai di depan rumah Rasulullah s.a.w. maka ia pun memberi salam, "Assalaamu alaikum yaa ahla baitin nubuwwati wa ma danir risaalati a adkhulu?" (Mudah-mudahan keselamatan tetap untuk kamu semua sekalian, wahai penghuni rumah nabi dan sumber risaalah, bolehkan saya masuk?) Apabila Fathimah mendengar orang memberi salam maka ia-pun berkata; "Wahai hamba Allah, Rasulullah s.a.w. sedang sibuk sebab sakitnya yang semakin berat." Kemudian malaikat lzrail berkata lagi seperti dipermulaannya, dan kali ini seruan malaikat itu telah didengar oleh Rasulullah s.a.w. dan Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Fathimah ra., "Wahai Fathimah, siapakah di depan pintu itu." Maka Fathimah ra. pun berkata, "Ya Rasulullah, ada seorang Arab badwi memanggil mu, dan aku telah katakan kepadanya bahawa anda sedang sibuk sebab sakit, sebaliknya dia memandang saya dengan tajam sehingga terasa menggigil badan saya." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata; "Wahai Fathimah, tahukah kamu siapakah orang itu?." Jawab Fathimah, "Tidak ayah." "Dia adalah malaikat lzrail, malaikat yang akan memutuskan segala macam nafsu syahwat yang memisahkan perkumpulan-perkumpulan dan yang memusnahkan semua rumah serta meramaikan kubur." Fathimah ra. tidak dapat menahan air matanya lagi setelah mengetahui bahawa saat perpisahan dengan ayahandanya akan berakhir, dia menangis sepuas-puasnya. Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar tangisan Falimah ra. maka beliau pun berkata: "Janganlah kamu menangis wahai Fathimah, engkaulah orang yang pertama dalam keluargaku akan bertemu dengan aku." Kemudian Rasulullah s.a.w. pun mengizinkan malaikat lzrail masuk. Maka malaikat lzrail pun masuk dengan mengucap, "Assalamuaalaikum ya Rasulullah." Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab: "Wa alaikas saalamu, wahai lzrail engkau datang menziarahi aku atau untuk mencabut ruhku?" Maka berkata malaikat lzrail: "Kedatangan saya adalah untuk menziarahimu dan untuk mencabut ruhmu, itupun kalau engkau izinkan, kalau engkau tidak izinkan maka aku akan kembali." Berkata Rasulullah s.a.w., "Wahai lzrail, di manakah kamu tinggalkan Jibril?" Berkata lzrail: "Saya tinggalkan Jibril di langit dunia, para malaikat sedang memuliakan dia." Tidak beberapa lama kemudian Jibril a.s. pun turun dan duduk di dekat kepala Rasulullah s.a.w..Apabila Rasulullah s.a.w. melihat kedatangan Jibril a.s. maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, tahukah kamu bahawa ajalku sudah dekat" Berkata Jibril a.s., "Ya aku tahu" Rasulullah s.a.w. bertanya lagi, "Wahai Jibril, beritahu kepadaku kemuliaan yang menggembirakan aku disisi Allah s.w.t" Berkata Jibril a.s., "Sesungguhnya semua pintu langit telah dibuka, para malaikat bersusun rapi menanti ruhmu dilangit. Kesemua pintu-pintu syurga telah dibuka, dan kesemua bidadari sudah berhias menanti kehadiran ruhmu." Berkata Rasulullah s.a.w.: "Alhamdulillah, sekarang kamu katakan pula tentang umatku di hari kiamat nanti." Berkata Jibril a.s., "Allah s.w.t. telah berfirman yang bermaksud,"Sesungguhnya aku telah melarang semua para nabi masuk ke dalam syurga sebelum engkau masuk terlebih dahulu, dan aku juga melarang semua umat memasuki syurga sebelum umatmu memasuki syurga."Berkata Rasulullah s.a.w.: "Sekarang aku telah puas hati dan telah hilang rasa susahku." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata: "Wahai lzrail, mendekatlah kamu kepadaku." Setelah itu Malaikat lzrail pun memulai tugasnya, apabila ruh beliau sampai pada pusat, maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, alangkah dahsyatnya rasa mati." Jibrila.s. mengalihkan pandangan dari Rasulullah s.a.w. apabila mendengar kata-kata beliau itu. Melihatkan telatah Jibril a.s. itu maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, apakah kamu tidak suka melihat wajahku?" Jibril a.s. berkata: "Wahai kekasih Allah, siapakah orang yang sanggup melihat wajahmu dikala kamu dalam sakaratul maut?" Anas bin Malik ra. berkata: "Apabila ruh Rasulullah s.a.w. telah sampai di dada beliau telah bersabda,"Aku wasiatkan kepada kamu agar kamu semua menjaga solat dan apa-apa yang telah diperintahkan ke atasmu."Ali ra. berkata: "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. ketika menjelang saat-saat terakhir, telah mengerakkan kedua bibir beliau sebanyak dua kali, dan saya meletakkan telinga, saya dengar Rasulullah s.a.w. berkata: "Umatku, umatku." Telah bersabda Rasulullah s.a.w. bahawa: "Malaikat Jibril a.s. telah berkata kepadaku; "Wahai Muhammad, sesungguhnya Allah s.w.t. telah menciptakan sebuah laut di belakang gunung Qaf, dan di laut itu terdapat ikan yang selalu membaca selawat untukmu, kalau sesiapa yang mengambil seekor ikan dari laut tersebut maka akan lumpuhlah kedua belah tangannya dan ikan tersebut akan menjadi batu."

TANDA-TANDA HAMBA KESAYANGAN ALLAH

1.Rasulullah bersabda: "Apabila Allah mahukan kebaikan terhadap seseorang hambaNya,Ia terus mempercepatkan balasan kesalahannya di dunia ini lagi,dan sebaliknya apabila Allah mahukan keburukan terhadap seseorang hambaNya,ia tidak membalaskan perbuatannya yang berdosa di dunia sehingga ia membalaskannya nanti pada hari kiamat." Riwayat Tabrani Sebahagian dari tanda kesayangan Allah kepada hambaNya ialah Ia mempercepatkan balasanNya di dunia lagi agar manusia itu insaf dan dapat memperbetulkan kesalahannya serta kembali ke jalan yang benar.Sebaliknya tanda bagi orang yang dibenci oleh Allah, akan dibiarkan mereka bergelumang dengan dosa dan maksiat dan mereka terus lalai dan lupa di dunia ini. Setiap mukmin sepatutnya menerima segala kesusahan yang berlaku di dunia ini dengan redho yang mungkin ianya sebagai hukuman yang diturunkan Allah kerana kesalahan dirinya,atau mungkin sebagai satu dari tanda kesayangan Allah.Adalah lebih baik jika kita menerima hukuman atas kesalahan kita di dunia ini lagi agar kita insaf dan berkesempatan bertaubat bertaubat kerana balasan di akhirat adalah lebih dahsyat serta tidak ada ruang lagi untuk bertaubat. Elakkanlah dari mengeluh dan berdukacita bila Allah timpakan kesusahan dan kepayahan di dunia ini.
2.Sabda Rasulullah: "Apabila Allah menghendaki kebaikan kepada seseorang,nescaya ia bukakan kunci hatinya dan mengisikannya dengan keyakinan dan kepercayaan yang kukuh,Ia jadikan hatinya waspada terhadap liku-liku hidup yang dijalaninya,ia jadikan hatinya sihat sejahtera dan lidahnya bercakap benar dan perangainya lurus,dan Ia jadikan telinganya mendengar dan matanya melihat." Riwayat Abu As Sheikh dari Abu Zarr Apabila Allah kasihkan seseorang hambaNya Ia akan membuka hatinya menjadikan ia cinta kepada Allah,kemudian ia akan mempunyai keyakinan yang teguh. Dengan itu ia akan berhati-hati dalam hidupnya agar tidak terjebak dalam dosa dan terhindar dari penyakir hati seperti hasad,takabbur,ria, ujub, dendam marah dan sebagainya.Kesan dari ini ia akan bercakap benar sahaja.Seterusnya ia akan mempunyai mata yang dapat melihat dan memahami keagungan Allah;telinga yang cintakan nasihat yang benar. Marilah kita memeriksa diri,apakah kita mempunyai tanda-tanda kesyangan Allah ini seperti yang disebutkan oleh Rasulullah dalam dua hadis di atas. AKHLAK MUSLIM Sabda Rasulullah: "Bertakwalah kepada Allah dan jangan sedikit pun memandang kecil kepada kerja kebajikan walaupun sekadar mencurahkan air dari timba ke dalam bekas orang yang meminta air dan menemui saudara dengan muka yang riang. Jauhilah melabuh-labuhkan pakaian kerana melabuhkan pakaian itu dari sifat takbur,satu sifat yang tidak disukai Allah.Andainya ada orang yang memaki dan mencaci denga sifat yang tidak ada pada kita,maka janganlah mencacinya dengan sifat yang ada padanya,biarlah ia yang menanggung padah dan kita mendapat pahalanya dan janganlah memaki seorang yang lain. Riwayat At Tayalisi dari Jabir bin Sulaiman Dari hadis ini dapat dipetik beberapa akhlak muslim yang lahir dari ketakwaannya. Antaranya ialah: Tidak memandang rendah atau kecil kerja kebajikan yang walaupun mudah kerana ia sentiasa mengintai untuk melakukan kebajikan.Bandingan yang dibuat adalah seperti menuangkan air dalam timba orang lain. atau memandang orang lain dengan senyuman juga menjadi amal kebajikan. Tidak berpakaian yang melambangkan rasa takabbur. Mestilah bersikap berlapang dada dan bersabar atas maki hamun dan cercaan serta umpatan orang lain . Sabda Rasulullah: "Jagalah diri dari perkara yang haram nescaya kita akan menjadi manusia yang ‘abid, dan terimalah dengan penuh kerelaan pembahagian yang telah ditentukan Allah kepada kita nescaya kita akan menjadi manusia yang kaya,berbudilah kepada jiran kita nescaya kita akan menjadi mukmin yang sebenar,dan cintailah kepada orang lain apa yang dicintai oleh kita untuk diri sendiri nescaya kita akan menjadi seorang muslim yang sebenar,dan janganlah banyak ketawa kerana banyak ketawa mematikan hati." Riwayat Imam Ahmad Dalam hadis di atas disenaraikan lagi beberapa akhlak muslim: Menjauhi perkara yang haram. Kesanggupan menolak perkara yang haram mencerminkan darjah keimanannya kepada Allah. Merasa mencukupi dan memada dengan apa yang dikurniakan Allah setelah berusaha,menyebabkan ia merasa dirinya kaya.Dia tidak memburu sesuatu yang melampaui batas kemampuan. Berbaik dengan jiran yang merupakan asas kepada kekukuhan persaudaraan Islam dan membentuk kekuatan masyarakat Islam. Menyintai orang lain seperti menyintai dirinya sendiri.Ia tidak melakukan sesuatu yang buruk kepada orang lain sama seperti ia tidak mahu perkara tersebut berlaku pada dirinya. Jangan banyak ketawa kerana banyak ketawa yang berlebihan akan mematikan hati.Hidupnya sentiasa mengingat keseronokan dan hiburan sedangkan mati menunggu di hujung kehidupan. SABAR PADA KEMATIAN ANAK Sabda Rasulullah: Apabila mati anak seorang hamba Allah,maka Allah bertanya kepada malaikatNya,"Kamu mengambil nyawa anak hambaKu?".Jawab mereka,"Ya".Allah bertanya lagi,"Kamu mengambil buah hatinya?"Jawab mereka,"ya".Allah bertanya pula,"Apa kata hambaKu itu?".Ia berkata: Alhamdulillah!Innalillahiwainna ilai hiro jiuun"Lalu Allah memerintahkan ,"Dirikanlah untuk hambaKu itu sebuah rumah dalam syurga dan namakan Rumah Sanjungan(Baital Hamd) Sesungguhnya ganjaran bagi mereka yang anaknya diambil kembali ke sisi Allah adalah besar sekiranya mereka bersabar dan reda dengan kehendakNya.

Friday, March 6, 2009

Amalan sunnah..Petua kesihatan.

Rupa2nya tanpa kita sedo, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini?. Garenti? kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.
Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL#
JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIHDAHULU, BARU MAKAN NASI.# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya... kawan2 cubalaa......Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti.Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit.Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.p/s : Sampaikan walau sepatah...Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:-Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejukyang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam...Sama2lah kita mengamalkannya. ......WallahuA'lamSabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaallah Allah akanmenggandakan 10 kali kepadanya

Wednesday, February 25, 2009

JAGA 7 SUNNAH RASULULLAH S.W.T.

Pertama : tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.
Kedua : membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari.
Ketiga : jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh.
Keempat: jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.
Kelima : jaga sedekah setiap hari.
Keenam : jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu.
Ketujuh : amalkan istighfar setiap saat.

* P/S Kalu x boleh buat semua, jangan tinggal semua

Thursday, February 19, 2009

~Inikah perjuangan ??~

Kamu ingin berjuang, tetapi dirimu tidak kamu tingkatkan. Kamu ingin berjuang, tetapi disiplin diri kamu abaikan. Kamu ingin berjuang, tetapi janji kurang kamu tunaikan. Kamu ingin berjuang, tetapi kasih sayang kamu cuaikan. Kamu ingin berjuang, tetapi tetamu kamu abaikan. Kamu ingin berjuang, tetapi anak isteri kamu lupakan. Kamu ingin berjuang, tetapi ilmu berjuang kamu tinggalkan. Kamu ingin berjuang, tetapi kekasaran dan kekerasan kamu amalkan. Kamu ingin berjuang, tetapi pandanganmu tidak kamu diselaraskan. Kamu ingin berjuang, tetapi rasa berTuhan kamu abaikan. Kamu ingin berjuang, tetapi iman dan taqwa kamu lupakan.
Kamu ingin berjuang, tetapi kamu tidak mampu menerima ujian. Kamu ingin berjuang, tetapi kamu rosak oleh pujian. Kamu ingin berjuang, tetapi kamu tidak sepenuhnya menerima pimpinan. Kamu ingin berjuang, tetapi tidak begitu setiakawan. Kamu ingin berjuang, tetapi tidak sanggup berkorban. Kamu ingin berjuang, tetapi ingin jadi pemimpin. Kamu ingin berjuang, tetapi menjadi pengikut pun kamu agak segan. Kamu ingin berjuang, tetapi tolak ansur kamu tidak amalkan. Kamu ingin berjuang, tetapi tidak sanggup terima cabaran. Kamu ingin berjuang, tetapi kesihatan dan kerehatan tidak sanggup engkau korbankan. Kamu ingin berjuang, tetapi masa tidak sanggup kamu luangkan. Kamu ingin berjuang, tetapi karenah isteri kamu tidak tahan. Kamu ingin berjuang, tetapi rumah tanggamu lintang pukang.
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. "Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan. "Dan turutlah Al-Quran sebaik-baik. (panduan hidup) yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, sebelum kamu didatangi azab secara mengejut, sedang kamu tidak menyedarinya. (Pengertian Al-Quran Surah Az-Zumar,39:53-55)

Tiga Cara Wuduq Basuhan Kepala

1). Membasuh seluruh kepala : Ini berdasarkan hadis yg diriwayatkn oleh Abdullah bin Zaid bahawa Rasulullah s.a.w. membasuh kepala dengan kedua tangannya, dimulai dari bahagian depan teruskan sampai ke bagian belakang, kemudian dari bagian belakang diteruskan sampai ke bahagian depan. -Riwayat Bukhari dan Muslim.

2). Bila seseorg mengenakan serban di kepalanya, maka cukup membasuh pada serbannya. Ini berdasarkn hadis yg diriwayatkn dari Amru bin Umayyah dari bapanya, dia berkata, " Saya melihat bahwa Nabi s.a.w. membasuh serban dan khufnya. Ketika seseorg memakai serban, dibolehkan cukup membasuh serbannya dan ubun-ubunnya, sebagaimana membasuh khuf. Pendapat ini dipilih oleh Syaikh Ibnu Baz dan Ibnu Taimiyyah

3). Membasuh ubun-ubun dan serban sekaligus. Ini berdasarkn hadis yg diriwayatkn dari Al Mughirah bin Syu'bah yg menceritakan bahwa Nabi s.a.w. pernah berwuduk membasuh ubun-ubun, serbannya dan khufnya. Hal ini juga berdasarkn hadis yg diriwayatkn dr Bilal bahwa Nabi s.a.w. pernah berwuduk membasuh khuf. -Riwayat Muslim

Hadis..

لاَ حَسَدَ إِلاَّ فِى اثْنَتَيْنِ : رَجُلٍ آتَاهُ اللهُ مَـالاً فَسَلَّطَهُ عَلَى هَلَكَتِهِ فِى الْحَقِّ ، وَرَجُلٍ آتَـاهُ اللهُ عِلْمًا فَهُوَ يَعْمَلُ بِهِ وَيُعَلِّمُهُ النَّـاسَ ( مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ) Ertinya: Tiada hasad (yang dibolehkan) kecuali pada dua perkara, iaitu: terhadap seseorang yang Allah anugerahkan harta, lalu ia gunakan harta tersebut pada jalan kebenaran, dan terhadap seseorang yang dianugerahkan ilmu, lalu ia amalkan ilmu tersebut serta diajarkannya kepada manusia lain. (H.R Bukhari dan Muslim).

Tuesday, February 17, 2009

Kenal Peribadi Melalui Tulisan

Kenal Peribadi Melalui Tulisan
(oleh Dato' Dr. Haji Mohd. Fadzilah Kamsah)

Kenal peribadi melalui Graphology (Kajian) Grapho ertinya tulisan Logy ertinya bidang ilmu

Pertama : Tekanan
1.Tekanan yang kuat Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
~ Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif
ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
~ Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit

Kedua : Bentuk Tulisan
i. Tulisan yang bulat-bulat ,Semua huruf ditulis dengan bulat
~Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)
+ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper Tulisan yang angular dan sharp
~ Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)
Ketiga : Kecondongan
i. Condong ke kanan
~ Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih sayang, berani, pemurah
ii. Condong ke kiri
~ Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka campur orang
iii. Tegak ·
~Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan tengah
iv. Campur-campur ·
~Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)
Keempat : Kerapatan
i. Jarang-jarang ·
~Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.
ii. Rapat-rapat ·
~Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut
Kelima : Pada huruf J, G, Y, Z i. Ada ekor
a) Besar, panjang dan sempurna ·
~Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan
b) Kecil, pendek dan tak sempurna ·
~Tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalam diri
Keenam : Pada palang huruf kecil T(t)
i. Tinggi ·
~Tahap aspirasi tinggi
ii. Rendah ·
~Mudah berpuas hati, cita-cita rendah
iii. Tengah-tengah ·
~Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana
~ Rumusan : - Tulisan mencerminkan peribadi. Kita boleh menukar tulisan kita untuk mengubah peribadi dan personaliti kita dengan sengaja supaya kita cemerlang dalam hidup...

Sunday, February 15, 2009

TANDA FIRASAT MENGENAI RAHSIA TAHI LALAT



1)bibir atas kanan
banyak rezeki, pandai


2)bibir atas kiri
ramai kawan, baik hati


3)bibir bawah kanan
disegani orang, ramai yg suka


4)bibir bawah kiri
pandai bicara, tak mudah kalah


5)leher kanan
cerdas, jujur, berani menderita


6)leher kiri
cerdas dlm segala hal dan banyak pengetahuan


7)leher di tengah
tercapai cita-cita


8)biji mata kanan
suka serong dan pembohong


9)biji mata kiri
pembohong tetapi baik hati


10)hujung mata kanan
baik hati, sopan santun, cerdas


11)hujung mata kiri
baik budi, murah rezeki


12)punggung kanan
agak mengalami kesulitan


13)punggung kiri
malas dan suka duduk


14)betis kanan
suka berhibur, boros


15)betis kiri
rajin,tidak suka menganggur


16)lutut kanan
bersikap tidak peduli dan tak mahu berusaha


17)lutut kiri
kurang kuat berusaha


18)kepala sebelah kanan
terkabul cita-cita


19)kepala sebelah kiri
sering menemui kesusahan


20)kepala sebelah belakang
jujur, sabar dan tekun


21)kening kanan
cerdas dan cekap


22)kening kiri
cerdas, sopan santun


23)tengah kening
keras hati, berani segala hal


24)hujung mulut kanan
kecil rezeki, tak mudah kalah


25)hujung mulut kiri
suka berpoya-poya


26)ketiak kanan
dapat menyimpan rahsia


27)ketiak kiri
jujur, banyak yang cinta


28)pergelangan kaki kanan
suka berpergian (keluar rumah)


29)pergelangan kaki kiri
kehendak kuat


30)batang hidung
banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya


31)pada hidung
banyak rezeki


32)dagu bawah kanan
jujur dan baik hati


33)dagu bawah kiri
bijak sana dan berbudi luhur


34)kemaluan kanan atau kiri
baik, suka senggama


35)di kepala kemaluan (lelaki)
bakal beristeri 2


36)tumit kanan
jujur dan banyak kawan


37)tumit kiri
baik budi


38)alis kanan
suka menolong, baik hati


39)alis kiri
ramai yang suka


40)pangkal peha kanan
kemahuan kuat


41)pangkal peha kiri
suka kerja apa pun


42)telapak kaki kanan
tak mudah mengeluh


43)jari kaki kanan
suka menolong


44)jari kaki kiri
berbudi, suka berbuat baik


45)bahu kanan
cermat dlm membuat keputusan, banyak tanggungan


46)bahu kiri
suka kerja keras, banyak tanggungjawab


47)buah dada kanan
baik hati, pendiam,simpan rahsia


48)buah dada kiri
ramai kawan, setia pada pasangan


49)lengan kanan
setia dan taat pada atasan


50)lengan kiri
menepati janji dan rajin


51)pipi kanan
ramai teman


52)tengah-tengah pipi kanan
ramai yg suka


53)tengah-tengah pipi kiri
ramai teman


54)ubun-ubun
kurang jujur


55)pusat
cerdas, tangkas, tekun


56)pusat bahagian kanan
sejahtera dalam hidup


57)pusat bahagian kiri
beroleh kemuliaan


58)pinggang kanan
sayang pada pasangan hidup


59)pinggang kiri
disayang pasangan hidup


60)dada kanan
dapat mengatasi masalah


61)dada kiri
berani, jujur dan sabar


62)telapak kaki kanan
tidak mudah mengeluh


63)telapak kaki kiri
baik budi pekertinya


64)siku tangan kanan
kuat ingin memiliki kekayaan


65)siku tangan kiri
baik hati, suka menolong


66)jari tangan kanan
serba beroleh keuntungan


67)jari tangan kiri
serba baik bekerja


68)jari telapak tangan kanan
banyak rezeki tapi boros


69)jari telapak tangan kiri
banyak rezeki dan cermat


70)pergelangan tangan kanan
boros, suka bersukaria


71)pergelangan tangan kiri
dapat berpangkat


72)perut bawah kanan
banyak rezeki, suka memberi maaf


73)perut bawah kiri
baik hati, tenang hidupnya


74)sudut mata kanan dalam
disayang suami atau isteri


75)sudut mata kiri dalam
tidak mudah dilupakan pasangan


76)sudut mata kanan luar
baik budi, ramai yg cinta


77)pelipis kiri
murah rezeki, dpt jadi kaya


78)pelipis kanan
serba berhasil dalam usaha


79)kelopak mata kanan atas
baik hati, ramah, berjaya


80)kelopak mata kiri atas
baik budi, ramai yg suka


81)kelopak mata kanan bawah
agak malas


82)kelopak mata kiri bawah
agak bodoh, kurang bijaksana

Ini sekadar renungan dan hiburan sahaja..kalau ada persamaan tu hanyalah kebetulan sahaja

Tuesday, February 10, 2009

Jalan2...sekitar howth..












Hari sabtu baru nicuaca cantik sgt,walaupun sejuk tak ingat punya, kami sekeluarga kuar g howth..jalan2 cari makan..sambil tu jalan
tgk sea lion kat situ..pastu g kat kedai book sale..best betol lah dia org jual buku 3 buah 1.00euro
tapi den tak beli lh sbb takda yg berkenan..
howth ni salah satu tempat perikanan yang ada kat dublin ni..
boleh lah tahan pasar ikan nya
banyak jugaklah pilihan..tapi mahal lah skit sbb skrg ni musim winter kan..
so hari ini masakan kami kat umah
sea food je..
puas jugak hari2 dok menatap ayam jer..samapai naik muntah dibuatnya
hihihi..

SNOW..09






kali pertama bertemu dgn snow..memang teruja jugak..bila melihat smua jln raya menjadi putih..inlah kebesaran Allah..yang mencipta alam ini..akan aku abadikan kenagan ini sampai bila2..kerana inlah kali pertama dn kali terakhir aku berjumpa denganmu..snow..



Tuesday, February 3, 2009

Renungan Dari Sahabat Kepada Sahabat Yang Lain

HAYATILAH SEMOGA KITA DAPAT KEREDAAN DARI ILLAHI..

INGAT LAH....
sesungguhnya hati ini akan berkarat sebagaimana besi bkarat apabila terkena air. bila Nabi saw ditanya apa penggilapnya, Baginda saw bersabda banyak kan ingat kepada maut dan baca al Quran'' - hadis riwayat Baihaqi...Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa dan hantarkan juga kepada orang yang menghantar pesanan ini. Ini adalah pesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Kalau anda tidak menghantar pesanan ini, bermakna anda sudah melupakan kawan-kawan anda. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik...dalam berbagai-bagai peristiwa tetap sama, hanya pelakonnya sahaja yang berbeza.

SABDA RASULULLAH..
Hadis Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w memperkatakan mengenai hari Jumaat. Lalu baginda bersabda: Pada hari Jumaat itu ada suatu saat. Bilamana seorang muslim dapat menepatinya dalam keadaan sedang berdoa, memohon sesuatu daripada Allah, pasti dia akan dianugerahkan apa yang dipohonnya itu. Nombor Hadith Dalam Sahih Muslim : 1406 "Sesiapa membaca surah Al Kahfi pada hari Jumaat maka dia dihindari daripada segala fitnah selama lapan hari, dan jika Al-dajjal muncul, maka terhindar dia daripadanya" (HR. Ibnu Katsir) "Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit, Untuknya cahaya di hari kiamat dan dia
Kadang-kadang keputusan sukar untuk dibuat... mungkin ada yang terluka atau diri sendiri yang terluka... kerana itu.. ku serahkan segalanya padaNya.... kerana ku tahu keputusan atau natijah yang datang dariNya.. adalah yang terbaik buatku dan dirinya... persahabatan atau ukhwah bagaikan tasbih ,ada awal tiada penghujung.. dicipta untuk mengingatiNya..dicantum demi dengan cintaNya, diratib demi redhaNya. bila kasih atau cinta kerana Allah... bertemu membuahkan hikmah..berpisah tidak gelisah.

KISAH RASULULLAH..
Bertanya orang kepada Rasulullah saw : "Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?" Maka jawabnya Rasulullah saw "Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'." Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu "itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN" mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian" Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa

Thursday, January 29, 2009

Sunday, January 25, 2009

Andai aku boleh terbang

Hi5 Emoticon

Andai aku bisa terbang..ingin sekali aku terbang jauh dari pelusuk dunia ini.. aku tidak mampu untuk berdepan dengan arus kehidupan yang aku lalui ini..Penuh liku2 kepahitan yang tak bisa aku luahkan dengan kata@ ape jua sekali pun

Hi5 Emoticon

Segalanya sudah berakhir .Tiada air mata yang ingin aku keluarkan lagi..semuanya sudah kukeluarkan untuknya..untuk aku luah kan segala kesedihan dan kekesalan.
biarlah smuanya berlalu pergi..biarlah ituair mata untuk kali terakhir bagi insan bernama 'L'

Hi5 Emoticon

Sekarang aku ingin semuanya berubah..dan aku ingin mncari kebahagia dalam kehidupan ini..semoga segala penderitaan yang aku lalui pergi jauh2 dalam hidup aku buat selama-lamanya..aku akan mencari kembali warna kehidupan dalam hidupku dan aku ingin melakar hidupku pernuh warna-warni bagaikan pelangi...


Sunday, January 18, 2009

MUHAMMAD MANUSIA AGUNG.

KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH
Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan orang ulama Yahudiyang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkankeislaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah :

- Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw
- Aku melihat cahaya dari lidahnya..
- Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
- Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
- Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
- Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
- Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.
- Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
- Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
- Wajahnya seperti bulan purnama.
- Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah ditengahnya.
- Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
- Mata baginda hitam,dengan bulu mata yang panjang.
- Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
- Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
- Mulut baginda sederh ana luas dan cantik.
- Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
- Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
- Janggutnya penuh dan tebal menawan.
- Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca Warna lehernya putih seperti perak sangat indah.
- Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
- Rambutnya sedikit ikal.- Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
- Rambutnya terbelah di tengah.
- Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
- Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.
- Seimbang antara kedua bahunya.
- Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
- Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
- Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik. Kakinya berisi tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
- Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
- Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
- Warna putihnya lebih banyak.
- Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
- Warna kulitnya putih tapi sihat.
- Kulitnya putih lagi bercahaya.
- Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
- Badannya tidak gemuk.
- Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
- Perutnya tidak buncit
.- Badannya cenderung kepada tinggi,semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

KESIMPULANNYA :Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman.Semulia-mulia insan di dunia...untuk mengingatkan kita.. Tiba-tiba dariluar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkahsaya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk,"Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badandan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyatasudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"."Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini akumelihatnya,"tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itudengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagianwajah ana knya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yangmenghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan didunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahanledakan tangisnya.
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapaJibril tidak ikut bersama menyertainya. Kemudian dipanggillah Jibrilyang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasihAllah dan penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah."Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu.Semua surga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi ituternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuhkecemasan.
"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi."Khabarkan kepadaku bagaim ana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir,wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku:'Kuharamkan surga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada didalamnya," kata Jibril. Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrailmelakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuhRasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang."Jibril, betapasakit sakaratul maut ini."
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnyamenunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kaumelihatku, hingga kau palingkan wajahmuJibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu."Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidaktertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semuasiksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. "Badan Rasulullah mulaidingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.
Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Alisegera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis-shalaati, wamaa malakataimaanukum - peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah diantaramu." Di luar, pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabatsaling berpeluka <> n. Fatimah menutupkan tangandiwajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullahyang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii!" - "Umatku, umatku, umatku"
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini,mampukah kita mencintai sepertinya?
Allaahumma sholli 'alaa Muhammad wa'alaihi wasahbihi wasallim. Betapacintanya Rasulullah kepada kita.
NB:
Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim lainnya agar timbul kesadaranuntuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan RasulNya mencintaikita.
Usah gelisah apabila dibenci manusia ker ana masih banyak yangmenyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci Allah keranatiada lagi yang mengasihmu di akhirat kelak.

Insya-Allah.

Thursday, January 15, 2009

Soalan2 Yg Menginbau Kenangan..







Hari ni ana dapat email dari rakan ana dari mjalah an-nurr..dia mintak ana jwab soklan2 yg dia berikan..katanya nk masukan dalam majalah an-nurr ,ntah apa tebiat dia hri..ana layn jugak lh sbb dah 4/5 kali dia sms ana suruh buat..ana pun layan jer lah..ni soklan2 dia:-






Ana, tolong jawab soalan2 ni…






1.Ceritakan bagaimana anda boleh menjadi guru?
2.tahun anda mengajar?
3.pengalaman anda ketika bergelar guru?
4.pengalaman manis dan pahit?
5.mengajar subjek ape dan budak umur berapa?
6.apa yang menariknya menjadi guru?
7.cabaran yang terpaksa dihadapi?
8.kenapa and aberhenti menjadi guru?
9.tidak menyesal kah?
10.tips-tips menjadi guru yang cemerlang?





Bila dia bg soklan2 ni..hati na jadi sayu jer..sedih and rindu pulak kat kwan2 and anak didik ana kat msia tu..ana sentiasa berdoa semoga rakan seperjuanagn ana yg masih menabur bakti tu semoga sentiasa majju jaya dan bg anak murid2 yg dirindui selalu good luck 4 u all..cikgu sentiasa mendoakan kejayaan kalian smua..

Inilah anak2 diddik ana sewaktu dahulu..5 tahun ana menabur bakti sini..semoga segala ilmu yang saya berikan jadi bekalan didunia dan diakhirat kelak..